Dokument ten został opracowany przez Zespół ds. realizacji projektu na początku jego trwania i opisuje plan komunikacji dla projektu, który obejmuje działania związane z promocją projektu oraz zaplanowanie i udokumentowanie potrzeb informacyjnych i komunikacyjnych projektu.
Opis planu:
Cel komunikacji: Promowanie projektu oraz zapewnienie klarownej i skutecznej komunikacji zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej.
- Zapewnienie przepływu informacji:
- • Pomiędzy członkami zespołu projektowego.
- • Między zespołem a Partnerami Projektu, Komitetem Sterującym oraz instytucjami finansującymi (KE, NFOŚiGW).
- Promocja Projektu:
- • Promowanie Projektu oraz narzędzi edukacyjnych i informacyjnych stworzonych w jego ramach.
- • Inspirowanie odbiorców do aktywnego korzystania z tych narzędzi.
Grupy docelowe:
- Instytucje finansujące:
- • Komisja Europejska jako Monitor Projektu.
- • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Interesariusze Projektu:
- • Instytucje wojskowe oraz użytkownicy terenów wojskowych.
- • Podmioty związane z zarządzaniem formami ochrony przyrody.
- • Organizacje pożytku publicznego prowadzące działania edukacyjne.
- • Instytucje i organizacje edukacyjne.
- • Edukatorzy.
- • Inne osoby prowadzące działania edukacyjne.
- • Organizacje pożytku publicznego zajmujące się działaniami na rzecz zarządzania formami ochrony przyrody.
- • Samorządy lokalne.
- • Naukowcy zajmujący się problematyką ochrony środowiska.
- Odbiorcy Projektu:
- • Pracownicy Ministerstwa Obrony Narodowej.
- • Pracownicy Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
- • Pracownicy GDOŚ (Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska).
- • Pracownicy RDOŚ (Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska).
- • Pracownicy Lasów Państwowych.
- • Osoby poszukujące informacji na temat możliwości prowadzenia indywidualnych działań na rzecz poprawy środowiska.
- • Prasa, radio, telewizja.
- • Zewnętrzni wykonawcy zadań projektowych (wsparcie zewnętrzne).
Rodzaje komunikacji:
- Wewnętrzna: Spotkania zespołu, raporty postępu.
- Zewnętrzna: Konferencja, materiały promocyjne (ulotki, plakaty), strona internetowa projektu, media społecznościowe, artykuły prasowe.
Formaty komunikacji:
- Spotkania: W formie fizycznej lub zdalnej.
- Raporty: Elektroniczne dokumenty PDF.
- Materiały promocyjne: Drukowane oraz cyfrowe w formie plików graficznych, gadżety.
- Strona internetowa: Aktualizacja treści oraz publikacja nowych artykułów.
Plan komunikacji jest kluczowym narzędziem, które ma na celu zapewnienie skutecznej komunikacji w ramach projektu. Przez klarowne określenie celów, grup docelowych, rodzajów komunikacji, harmonogramu, formatów oraz procedur, projekt może skutecznie zarządzać swoimi działaniami komunikacyjnymi i osiągnąć sukces w promocji projektu oraz budowaniu zaangażowania interesariuszy.